Деси, разкажи ни накратко за себе си като успял предприемач и експерт с дългогодишен опит в маркетинга.
Успял е много относително понятие, зависи от аршина, с който мерим успеха. Аз лично го измервам с успеха на хората около мен – децата, колегите, клиентите и разбира се каузите, на които се посвещавам. Да създам устойчива във времето компания, която да има дългосрочно доволни клиенти и сплотен екип е била една от целите ми през годините, но тя няма крайна дата и изисква постоянство в усилията и непрекъснато учене.
А маркетингът и в частност рекламата мога да кажа, че ме намериха сами, въпреки че няма случайни неща и афинитетът ми към писането от детските ми години, оказаха влияние върху професионалното ми развитие. Бакалавър съм по Бизнес Администрация с втора специалност Журналистика и Масови Комуникации от Американския университет в България и впоследствие завърших EMBA към University of Sheffield в Международния му факултет в Солун. Ценя изключително много качественото образование и затова освен собственик и управител на рекламна агенция Маркет Тренд, съм и издател на списание “Образование и специализация в чужбина”, както и станах представител на Сити Колидж/ University of Sheffield, вече Европейски кампус на University of York за България, през 2003 г.
Ти си един от най-активните доброволци в екип Маркетинг на Подкрепи.бг. Какви всъщност са твоите отговорности и отнемат ли много от личното ти време?
Не бих определяла доброволците в Подкрепи.бг като активни, по-активни или по-малко активни. Всеки дава толкова от времето и експертизата си, колкото може и за един е по-лесно, за друг по-трудно да го направи. Kакто знаем времето няма цена, така че е възможно някой, който отделя по-малко време на доброволческата работа от мен, да го прави с повече усилия и в този случай ако можем хипотетично да го кажем по този начин – неговото време струва повече ☺
Доброволческата дейност ми е била винаги на сърце, още като студентка в Благоевград помагах в дома за деца лишени от родителска грижа, както и преподавах английски език в SOS Kinderdorf селището в село Дрен. След това имах едно прекъсване, години в които се отдадох на децата и бизнеса си, през които съм била само пасивен дарител и съм участвала в инициативи под формата на корпоративна социална отговорност с Маркет Тренд, списанието и много от клиентите ни. Докато по естествен път дойде моментът, в който ми попадна пост в LinkedIn на един от основателите на Подкрепи.бг за набиране на нови доброволци и се включих без да се замисля. Усещането беше, че съм чакала дълго време тази възможност.
Аз съм част от екип Маркетинг в Подкрепи.бг, отговарям за постовете в социалните медии, работя с екип Кампании и екип Дизайн и UX. Отговорностите ни в екипа не са толкова строго разделени и се включвам и в други дейности. Маркетинг активностите в една организация като Подкрепи.бг са безброй много, ние в момента сме около 10 човека, които се занимаваме между 5 и 10 часа седмично, всеки от нас седмично. Имаме нужда обаче от повече хора.
Какво ти дава Подкрепи.бг и какво ти взема?
Първата част на въпроса е лесна, въпреки че не всеки, на когото споделя мотивацията си я разбира напълно – да бъда част от организацията Подкрепи.бг за мен е изключително зареждащо. Най-вероятно се зареждам от енергията на останалите доброволци, като се надявам и аз да давам на тях от моята.☺
Всъщност съвсем не е лесно да се обясни какво ти дава участието като доброволец в една организация от такъв тип. Може би е точно това, че за разлика от повечето други дейности, с които се занимаваме в ежедневието си, и които са с материална цел, това е нещо различно, което правим само за да помагаме и с цел да мотивираме повече хора да помагат. Естествено, че получавам и огромна удовлетвореност, когато с общи усилия успеем да затворим успешно кампания, когато чуем добри думи от организаторите. Но не това е идеята. Доброволческата дейност в нейната същност не се извършва, за да получаваме нещо обратно, всеки има своята лична мотивация и дори потребност да се включва.
Както всяко друго начинание, в което влагаме усилия, време и емоция и тази на доброволец в Подкрепи.бг има своите трудности. Не бих казала, че ми взема нещо, но със сигурност е носене на отговорност, което понякога тежи, особено когато има спешни кампании с медицински цели. Но аз се старая да възприемам задачите си в организацията като работа, като всяка друга и нали някой трябва да я свърши, защо пък да не съм аз.
Какво поддържа ентусиазма ти да се доброволец?
Останалите доброволци, каузите на организаторите, особено такива, свързани с млади хора, с тяхното образование, каузи за младежи в неравностойно положение. Понякога ме зарежда и дори нахъсва липсата на институционална помощ от държавата по някои от проблемите и каузите, на организатори на платформата. Е, има и моменти, в които нивата на ентусиазъм спадат, но това е нормално, мисля.
Как успяваш да съчетаеш лични и служебни ангажименти, така че да ти остане време и за доброволчество?
През годините съм стигнала до извода, че човек намира време за всичко, за което иска да намери време. За всичко, което ми е важно, намирам време. Ако нямаш време за нещо, или правиш неща, които са маловажни и не е нужно да продължаваш да ги правиш, или въпросното нещо просто не ти е толкова важно. Както са казали по-умни от мен хора – „Въпрос на приоритети“, но какви са нашите приоритети, си зависи изцяло от нас.
Как семейството ти приема твоето безвъзмездно отдаване на каузата Подкрепи.бг?
Семейството ми – и съпруг, и родители и деца винаги са уважавали моите избори. Щом правя нещо, значи съм решила, че трябва да бъде направено и никой не го коментира. Старая се да отделям качествено време и внимание на всички, така че никой да не се чувства ощетен, но когато аз съм удовлетворена и щастлива, и хората около мен са, което всъщност е смисъла на човешките взаимоотношения.
Кое е нещото, за което първо се сещаш като чуеш Подкрепи.бг и какво би посъветвала хората, които още не са се престрашили да се включат в общността ни?
Ако трябва да е една дума, за която се сещам когато чуя Подкрепи.бг това е добротворство. Ако имам право на повече от една, то бих добавила – отворена общност, помощ, подкрепа, безвъзмездност, прозрачност, доброта, пълноценност и много други.
Не обичам да съветвам хората. Не бих дала съвет на никого да се включи в общността на Подкрепи.бг. Бих разказвала, и го правя често, за организацията, бих го казала с различни думи на различен тип хора, познавайки ги и знаейки кое е онова, което би ги привлякло. Това, в което бих концентрирала повече усилия и което правим в маркетинг екипа е да дадем възможност на повече хора да научат за Подкрепи.бг и да разберат сами за себе си дали това е тяхното място, да се припознаят с каузата, да открият сродни души, хора, с които са на една вълна, или хора, от които могат да учат, или хора, които могат да научат на нещо.
Възможностите са безброй много!